Chat with us, powered by LiveChat

Tannverk

Tannverk kan skyldes flere ting

Tannverk er et stort ubehag med en sterkt smerte som forårsaker en betennelse i tenner, som er i ferd med å ødelegge vevet rundt tannen, årsaken til tannverk som oppstår er først og fremst et ”hull i tannen” som har stått ubehandlet altfor lenge. Tannens emalje er skadet og skaden er på vei videre gjennom tannen inn mot nerven (”pulpa”). Tannverk kan være så vondt at man blir helt satt ut og ikke kan sove. Inflammasjonen rundt visdomstenner, tannkjøttbetennelse og inflammasjon i tannbenet kan også forårsake smerte i munnen men oftest er den her typen for smerte mer diffus og mindre intens. Den typen smerte oppleves oftest som øm og ubehagelig. Tannverk er et alarmsignal og må tas på alvor. Om du har smerte eller ømhet rundt tenner er det viktig å søke hjelp hos en tannlege så fort som mulig.

Vondt i tannen

Fremdeles kan tannverk behandles med å fjerne det syke vevet som fremkaller smerten. Dette kan vi på Nydalen Tannlegesenter utføre smertefritt for deg i dag. Nydalen tannlegesenter har tannleger som har spesialisering innen tannlegeskrekk, og en kirurg sammen med tre tannlegesekretærer som ønsker og hjelpe deg med tannsmerten du har, kvier du deg med og ringe oss, så kan du gjerne sende oss en epost så tar en av våre medarbeidere kontakt med deg så fort vi har mulighet til det.

Kontakt oss 22 23 03 03 eller klikk her for timebestilling

Akuttbehandling av tannverk kan være en midlertidig reparasjon av tannen, men som oftest kan det være like greit å reparere den permanent med det samme.

De vanligste årsakene er:

• Hull i en tann
  • Betennelse i tannmargen
  • Tannbyll
  • Betennelse i bihulen
  • Traume (Skade gjennom vold eller ulykke )
  • Sprekk i tannemaljen

Ett råd mot tannverk er jo selvfølgelig å gå til tannlegen, vi på Nydalen Tannlegesenter er her for deg, bestill timen her

Sist endret: onsdag 8 august, 2018
Publisert av: Nydalen Tannlegesenter